کلمه IR Range در واقع به معنای برد نور IR می باشد. دوربین های مدار بسته با استفاده از نور مادون قرمز IR در شب تصویر برداری انجام می دهند. این نوری که گفته شد به واسطه ال ای دی های IR نصب شده در اطراف لنز دوربین تامین می شود. در حقیقت برد تابشی این نور در دوربین های مدار بسته می تواند مختلف باشد، به طور مثال برد IR در یک مدل از دوربین های مدار بسته 20 متر بوده و ممکن است در یک مدل دیگر آن برد IR بیشتر باشد.

دید در شب مادون قرمز یا همان IR چیست؟

به طور کلی روند تشکیل تصویر در دوربین های مدار بسته به این شکل می باشد که دوربین ها نوری که از جاهای مختلف در محیط منعکس شده را دریافت کرده و در نتیجه توسط همین نور منعکس شده تصویر را تشکیل می دهند. این روش نمونه‌ای بارز از کار مشابه با چشم انسان می باشد. تقریبا همه ما با این موضوع آشنا هستیم و خوب می دانیم که اگر در محیط نوری نباشد، پس در نتیجه تصویری هم نخواهیم داشت.   برای حل این مشکل ساده کافی است تا یک چراغ را روشن کنیم تا محیط نورانی شود و سپس تصاویر محیط را خواهیم داشت. اما یک مشکل امنیتی مهم در این بخش وجود دارد و مشکل ما این است که با نور سفید که نوری واضح می باشد نمی توان محیط را روشن کرد و راه حل درستی نیست. برای حل این مشکل باید به جای این که از نور مرئی استفاده کنیم، از نور مادون قرمز برای نورانی کردن محیط استفاده کنیم، زیرا نور مادون قرمز یک نور نامرئی می باشد.

عوامل وابسته به برد دید در شب دوربین های مدار بسته

فاصله‌ای که دوربین های مدار بسته دید در شب در تاریکی می توانند به خوبی تشخیص دهند، به دو عامل بستگی دارد:

  1. قدرت LED های مادون قرمز دوربین مدار بسته:

در حقیقت آن چیزی که مشخص می باشد این است که هر چقدر LED های مادون قرمز کار شده در دوربین های مدار بسته قوی‌تر باشد، طبیعتا به محیط روشنایی بیشتری می بخشد و در نتیجه برد دید در شب دوربین ها افزایش می باید.

  1. مقدار حساس بودن چیپ تصویر به نور مادون قرمز:

معمولا هر چقدر که چیپ تصویر دوربین مدار بسته نسبت به نور مادون قرمز حساس‌تر باشد، در نتیجه برای تولید تصویر به نور کمتری احتیاج دارد. پس بدون شک مقدار حساس بودن چیپ تصویر به نور مادون قرمز می تواند در افزایش یا کاهش برد دید در شب دوربین تاثیر گذار باشد.

حداقل نوری که دوربین مدار بسته دید در شب نیاز دارد

حداقل میزان نوری که برای دوربین های مدار بسته دید درشب جهت تصویر برداری باید فراهم شود، در دوربین های مختلف تفاوت دارد. به طور مثال اگر شما قصد تصویر برداری از یک محیط کاملا تاریک را دارید، باید یک دوربین را خریداری کنید که حداقل نور مادون قرمز مورد نیاز را داشته باشد.

برد دید در شب دوربین های مدار بسته هایک ویژن چقدر می باشد؟

خوشبختانه امروزه اغلب دوربین های مدار بسته تولید شده در کمپانی هایک ویژن مجهز به قابلیت IR می باشند. شرکت هایک ویژن در امر مشتری مداری خود دوربین های بسیار مختلفی را با توجه به نوع کاربری تان تولید کرده است که باعث محبوبیت بیش از پیش این برند در بین کاربران می باشد. در حال حاضر دوربین های مدار بسته تولیدی هایک ویژن دارای بردهای دید در شب متفاوتی می باشند که معمولا از دید در شب 10 متر تا 500 متر، بسته به نیاز شما می باشند.

فواید دوربین های مدار بسته IR

صرفه جویی در هزینه: بخاطر اینکه هزینه تولید کردن دوربین های مدار بسته با قابلیت IR زیاد بالا نیست، شما می توانید با هزینه بسیار معقول این دوربین ها را خریداری کنید.

امکان تصویر برداری در محیط تاریک: دوربین های IR به واسطه این که نیاز به نور مرئی ندارند و فقط با جذب کردن نور مادون قرمز می توانند در محیط های تاریک تصاویر را ضبط کنند، گزینه خوبی برای خرید می باشند که از نظر امنیت نظارتی بالا هستند.

ساده بودن: دوربین های مدار بسته دید در شب به هیچ وجه تکنولوژی پیچیده‌ای ندارند و تنها به چراغ های LED مجهز شده‌اند که هزینه آنچنانی را هم در بر ندارد.