اغلب این دغدغه برای کاربران دوربین های مدار بسته هایک ویژن پیش می آید که این دوربین ها تا چه مدتی فیلم را ذخیره می کنند؟ یا به عبارتی مدت زمان حافظه دوربین مدار بسته هایک ویژن چه اندازه می باشد؟ در جواب ابن کاربران باید بگوییم که هیچ مدت زمان معینی در رابطه با این قضیه وجود ندارد. در واقع مدت زمان ضبط کردن دوربین مدار بسته به عامل های زیادی بستگی دارد، بنابراین مدت زمان ضبط این دوربین ها ممکن است از یک روز تا چند ماه باشد. به عبارتی میزان هزینه کردن شما در خرید دوربین های مداربسته یک از عوامل اصلی این موضوع می باشد.

5 مورد از عواملی که ظرفیت ذخیره سازی هارد دیسک سیستم را مشخص می کنند:

حجم و تعداد هارد عامل اصلی در مدت زمان ظبط دوربین مدار بسته

حجم و تعداد هارد عامل اصلی در مدت زمان ضبط دوربین مدار بسته

ظرفیت هارد دیسک ها اصلی‌ترین عامل در ذخیره سازی دوربین های مدار بسته هایک ویژن می باشد. تقریبا تمامی دستگاه های NVR و DVR تولید شده در دنیا با حافظه ذخیره ساز داخلی به مشتریان فروخته نمی شود و مشتریان باید هارد دیسک را به صورت جداگانه خریداری کرده و در داخل دستگاه اقدام به نصب کنند. به طور کل هر چه تعداد و ظرفیت ذخیره سازی هاردها بیشتر باشد، سیستم مدار بسته به مراتب تصاویر را با مدت زمان بیشتری ذخیره می کنند.

تعداد دوربین ها

تعداد دوربین ها

به طور مثال اگر شما یک هارد 2 ترابایت و 4 عدد دوربین داشته باشید، دستگاه به مدت یک ماه (فرضی) می تواند ضبط کند؛ اما اگر تعداد دوربین ها تا دو برابر افزایش یابد و به 8 عدد دوربین برسد، مدت زمان ضبط تصاویر هم به همان نسبت نصف می شود و به دو هفته می رسد. بنابراین هر چه تعداد دوربین ها بیشتر شود، شما به تعداد هارد با ظرفیت بالاتری نیاز خواهید داشت.

کیفیت دوربین مداربسته

کیفیت دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته هایک ویژن دارای کیفیت های تصویری متنوعی می باشند، مانند HD ، FULL HD و  4K. انتخاب هر کدام از این مدل دوربین ها در فضایی که از یک هارد دیسک اشغال می کنند تاثیر گذار می باشند. به طور مثال اگر شما دارای هشت عدد دوربین مدار بسته HD باشید ممکن است یا یک هارد دیسک تا یک ماه ذخیره تصاویر را داشته باشید، اما اگر شما هشت عدد دوربین FULL HD داشته باشید مدت زمان ذخیره تصاویر به نصف کاهش پیدا می کند. بنابراین هر چقدر که کیفیت و رزولوشن دوربین های مدار بسته بیشتر باشد، به طور قطع فضای هارد دیسک شما هم زود تر پر می شود.

حالت های ضبط کردن

حالت های ضبط کردن

دستگاه های DVR و NVR هایک ویژن حالت های ضبط مختلفی را دارا می باشند. مهمترین حالت ضبط این دستگاه ها اغلب حالت Continues یا حالت مداوم می باشد که در این صورت دستگاه به صورت بی وقفه در حال ضبط کردن می باشد. امروزه شرکت هایک ویژن حالت جدیدی را به دستگاه های خود اضافه کرده است. این قابلیت حالت Motion Detection نام دارد. دستگاه های هایک ویژن در این هنگامی شروع به ضبط کردن می کنند که شیء متحرکی از جلوی دوربین های مدار بسته عبور کند. در این حالت بخاطر اینکه دوربین ها فقط در صورت حرکت تصویر را ضبط می کنند، فضای هارد دیسک بسیار دیرتر از حالت معمولی پر می شود. برای فعال کردن حالت Motion، می بایست از داخل تنظیمات دستگاه گزینه active را بزنید تا این حال فعال شود.

سرعت فریم ریت در ضبط کردن تصاویر

سرعت فریم ریت در ضبط کردن تصاویر

طبق محاسبات انجام شده هریک یک ثانیه تصویر زنده که در حال ضبط کردن می باشد از 25 فریم تشکیل شده است. شرکت هایک ویژن تنظیمات دستگاه های DVR و NVR را بر روی تعداد 15 فریم بر ثانیه قرار داده، زیرا هرچقدر که تعداد فریم ها در عدد بالاتری قرار بگیرد فضای بیشتری از هارد دیسک اشغال می شود.

چگونه ظرفیت هارد دیسک دوربین مداربسته برای ذخیره سازی را بالا ببریم؟

  • تنظیم رزولوشن دوربین: برای اینکه بخواهید دوربین های مدار بسته مدت زمان بیشتری تصویر را ذخیره سازی کنند، باید رزولوشن آن ها را طبق مکانی که در حال نظارت می باشند تنظیم کنید. به طور مثال اگر در مکان هایی که از اهمیت زیادی برخوردار نیستند، رزولوشن دوربین ها را کاهش دهید؛ در نتیجه صرفه جویی زیادی در مصرف هارد دیسک خواهید داشت.
  • غیر فعال کردن صدا: از دیگر راه های بالا بردن ذخیره سازی در هارد دیسک می توانید در مکان هایی که ضبط کردن صدا ضرورت زیادی ندارد مانند پارکینگ، قابلیت صدا برای دوربین مورد نظر را غیر فعال کنید.
  • فعال کردن حالت Motion Detection: اگر شما تنظیمات دوربین را در حالت Motion قرار دهید، در آن صورت دیگر ضبط مداوم نخواهید داشت و فقط در صورتی دوربین تصاویر را ضبط می کند که شیء خاصی از جلوی دوربین حرکت کند. در نتیجه مصرف بهینه شده‌ای در میزان مصرف هارد خواهید داشت.
  • گرفتن Back Up: یکی از راه حل های مهم و موثر بک آپ گرفتن های مرتب از هارد و در مرحله بعد انتقال آن به کامپیوتر یا هارد اکسترنال می باشد. در نتیجه با این فضای ذخیره سازی هارد تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.