دوربین فیش آی (Fisheye) که در میان ما ایرانی ها به دوربین چشم ماهی معروف است به نوعی از دوربین گفته می شود که به شما این امکان را می دهد تا تصاویر را به صورت 180 یا 360 درجه مشاهده یا ضبط نمایید. این دوربین ها ویژگی های خاص زیادی دارند، اما مهم ترین دلیل استفاده از این دوربین ها این است که شما می توانید با استفاده از دوربین های کمتر فضای بیشتری را تحت پوشش یک دوربین خود قرار دهید. دوربین فیش آی هایک هایک ویژن یکی از بهترین مدل هایی است که به عنوان دوربین چشم ماهی در بازار موجود است.

دوربین فیش آی هایک ویژن چه کاربردی دارد؟

شما تصور کنید که در فروشگاهتان یک دوربین معمولی با لنز ثابت تهیه نموده‌اید. این دوربین در نهایت می تواند تا زاویه 95 درجه را برای شما تحت پوشش قرار دهد. اما شما می توانید حداقل تا دو برابر همین فروشگاه را تنها با یک دوربین تحت پوشش خودتان قرار دهید. این کار باعث می شود تا مبلغ کمتری نیز برای تامین امنیت شما نیاز باشد.

دوربین پانوویو (panovu) هایک ویژن

یکی از مدل های اصلی دوربین فیش آی، دوربین پانوویو هایک ویژن می باشد که در زبان لاتین با نام Panovu شناخته می شود. با استفاده از این دوربین شما می توانید اکثر نقاط کور تصویر را به وسیله تنها یک عدد دوربین پوشش دهید. همینطور این دوربین ها که پانوویو نام دارند، دارای فناوری پیشرقته DarkFighter می باشند. این دوربین ها با استفاده از این قابلیت در محیط هایی که روشنایی ضعیفی دارند، عملکردشان بسیار عالی می شود و تصویر شفاف تری را ارائه می دهند. همچنین دوربین های پانوویو Panovu هایک ویژن دارای بسیاری از عملکرد های هوشمند در حالت پانوراما می باشد، به طور مثال تشخیص عبور از خط و همچنین تشخیص نفوذ مواردی از این قابلیت ها می باشند.

در چه فضاهایی از دوربین فیش آی نباید استفاده کرد؟

استفاده از دوربین های فیش آی یا به اصطلاح چشم ماهی دارای مزیت های بسیار فراوانی می باشد که از لحاظ مالی هم بسیار به صرفه می باشد، ولی در هنگام استفاده و نصب این دوربین ها باید نکاتی را رعایت کنید.

به عنوان مثال اگر شرایط زیر را دارید نباید از دوربین های چشم ماهی استفاده کنید:

1) ارتفاع خیلی زیاد یا ارتفاع خیلی کم سقف مکان مورد نظر

معمولا بهترین ارتفاعی که می توان دوربین های فیش آی را نصب کرد، بین 3 تا 6 متر می باشد تا این دوربین ها بتوانند تصاویری شفاف و با کیفیت ارائه دهند. اگر این دوربین ها را با ارتفاعی بیش از عدد گفته شده یا کمتر از آن نصب کنید تصاویر واضحی نخواهید داشت.

2) صاف و یکدست نبودن سقف مکان مورد نظر

دوربین های چشم ماهی هایک ویژن بهتر است در جاهایی مورد استفاده قرار بگیرد که دارای سقفی صاف و یکدست باشد. در غیر این صورت دوربین ها کارایی خودشان را کاهش میدهند و تصاویر ناقصی بدست می آید.

3) روشنایی کم در محیط

دوربین های مدار بسته فیش آی هایک ویژن نور به مراتب بیشتری برای ارائه تصاویری با کیفیت نسبت به دوربین های معمولی نیاز دارند. در نتیجه بهتر است این دوربین ها در مکان هایی که روشنایی ضعیفی دارند مورد استفاده قرار نگیرد.

نصب دوربین مداربسته fish eye چگونه است؟

از آنجایی که حالت این دوربین ها صاف و متفاوت با سایر دوربین های مداربسته هستند، لازم است تا این دوربین ها را به وسط سقف متصل نمایید. توجه داشته باشید که در هیچ شرایطی این دوربین ها را در گوشه یا کناره ها متصل نکنید، زیرا در این شرایط این دوربین ها نمی توانند تصویر مناسبی را برای شما فراهم نمایند.

این دوربین نیز مانند سایر دوربین های مداربسته باید در محیطی قرار بگیرد که نور مستقیم با آنها تداخل نداشته باشد. این موضوع به این دلیل است که نور مستقیم می تواند باعث شود تا تصویر شما تاریک و بی کیفیت شود.

دوربین مداربسته هایک ویژن مدل DS-2CD2955FWD-IS

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CD2955FWD-IS از پرفروش ترین محصولات سری تحت شبکه کمپانی هایک ویژن میباشد که از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار است.

تعداد پیکسل های افقی این دوربین 2560 پیکسل و عمودی 1920 پیکسل میباشد. حاصل ضرب این دو عدد در هم کیفیت 5 مگاپیکسل را تشکیل میدهد.

ولتاژ ورودی این دوربین بین 10 تا 14 ولت است.

دوربین مدل DS-2CD2955FWD-IS جریان مصرفی برابر با 1 یا 2 امپر از نوع جریان ثابت DC و مصرف برقی برابر با ماکسیمم 4 وات را نیز دارد و همچنین از قابلیت POE نیز برخوردار می باشد.

نحوه اتصال دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2955FWD-IS به دستگاه NVR از طریق کابل شبکه یا CAT6 به متراژ حداکثر 200 متر و از طریق سوکت شبکه RG 45 می باشد.

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CD2955FWD-IS مجهز به قابلیت BLC ( یکسان کردن تضاد نوری در محیط های روشن و تاریک ) ، قابلیت WDR ( جمع کردن نور زیاد )، قابلیت ضبط صدا و ساپورت رم تا حداکثر 128 گیگ و DAY/NIGHT ( تنظیم نور در شب و روز ) می باشد.

فاصله کانونی لنز دوربین مدل DS-2CD2955FWD-IS درجه 360 می باشد که زاویه دید برابر با 360 درجه را تشکیل میدهد که نقطه کور تصویر را به مقدار شدیدی کاهش داده و در تعداد دوربین مصرفی نیز به صرفه می باشد.

دوربین مداربسته هایک ویژن مدل DS-2CD2955FWD-IS برد دید در شبی برابر با 30 متر مربع را پوشش میدهد.

دوربین مدل DS-2CD2955FWD-IS همچنین از قابلیت DNR ( کاهش نویز در شب ) نیز پشتیبانی می کند.

مشخصات فیزیکی دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CD2955FWD-IS

بدنه دوربین مداربسته هایک ویژن مدل DS-2CD2955FWD-IS تشکیل شده از فلز است و مقاوم در برابر باراندگی و گرد و خاک یا به اصطلاح استاندارد ( IP67 ) می باشد.

مناسب برای نصب در محیط های داخلی و بیرونی.