از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط میکند؟ احتما این یکی از سوالاتی است که در زمان خرید دوربین های مداربسته برای هر شخصی پیش می آید. همچنین ممکن است شما نیز دوربین مداربسته را پیش از این خریده باشید و برای شما این موضوع پیش آمده باشد که آیا دوربین های تهیه شده توسط شما قابلیت ضبط صدا را دارد یا این قابلیت برای آن مهیا نشده است.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با راه های شناسایی صدا در دوربین های مداربسته و همچنین انواع میکروفون های قابل استفاده در این سیستم ها آشنا نماییم.

دوربین مدار بسته میکروفون دار را از کجا بشناسیم؟

به طور کلی دوربین های مدار بسته از دو مدل که از دوربین های آنالوگ و دوربین های IP تشکیل می شوند، تقسیم شده‌اند.در نتیجه هم دوربین های آنالوگ و هم دوربین های آی پی می توانند دارای قابلیت ضبط صدا باشند. در ادامه این مقاله شما را با روش شناسایی دوربین های آنالوگ و IP که دارای قابلیت ضبط صدا باشند، آشنا می کنیم.

شناسایی دوربین های مدار بسته آنالوگ با قابلیت ضبط صدا

دوربین های آنالوگ با قابلیت ضبط صدا علاوه بر اینکه دارای کابل برق و تصویر می باشد، دارای یک کابل جدا که برای ضبط صدا هست نیز می باشند. در قسمت پشت دستگاه DVR، پورت ورودی میکروفون نیز نصب شده که در نتیجه هنگامی که تصاویر ضبط می شود، به صورت همزمان صدا نیز ضبط می شود.

از دیگر راه های تشخیص ضبط صدا در دوربین های مدار بسته آنالوگ وجود میکروفون در اطراف بدنه دوربین می باشد. شما می توانید با مشاهده و بررسی اطراف بدنه دوربین از وجود میکروفون مطلع شوید که آیا این دوربین میکروفون برای ضبط صدا دارد یا خیر؟

این امکان وجود دارد که میکروفون به صورت مخفیانه در قاب دوربین کار گذاشته شود تا شما نتوانید وجود میکروفون را شناسایی کنید.

همچنین اگر شما از مدل یا پارت نامبر دوربین آگاهی دارید، می توانید مشخصات آن را در گوگل جستجو کنید که در این صورت متوجه می شوید که دوربین ضبط صدا دارد یا خیر؟

میکروفون های داخلی در دوربین های هایک ویژن

شناسایی قابلیت ضبط صدا در دوربین های تحت شبکه (IP)

در دوربین های آی پی مهم است که این دوربین ها این قابلیت را از پیش در دوربین ها تعبیه کرده باشند. برخی از این دوربین ها این قابلیت را دارند تا مستقیما به آن ها میکروفون متصل گردد و برخی دیگر خود آن ها دارای میکروفون های داخلی هستند. معمولا در این دوربین ها یک سوراخ ریز تعبیه شده است که نشان دهنده جایگاه میکروفون است.

همچنین برخی دیگر از این دوربین ها از آنجایی که صدا را پشتیبانی می کنند، باید میکروفون را از طریق کابل به صورت جانبی به آن متصل نمود. این میکروفون ها را باید به صورت جانبی در نقطه مناسب که میتوان گفت بهترین فاصله تا شعاع یک متری آن است متصل نمود.

انواع میکروفون های خارجی دوربین های مداربسته

میکروفون های خارجی را می توان به سه دسته سوزنی، باکسی و گلفی تقسیم کرد که به اختصار به شرح هر یک از آن ها می پردازیم:

  • میکروفون سوزنی: این میکروفون ها به دلیل اندازه کوچکی که دارند می توان آن ها را در نقاط نامشخص مانند داکت نصب کرد. این میکروفون ها به عبارتی میکروفون های مخفی نامیده می شوند.
  • میکروفون گلفی: این میکروفون ها از آنجایی که بدنه آن ها مانند یک توپ گلف است، میکروفون های گلفی نامیده می شوند. این میکروفون ها را می توان محبوب ترین میکروفون دوربین های مداربسته نامید، زیرا بیشترین استفاده را در بازار دوربین های مداربسته دارند.
  • میکروفون باکس: میکروفون های مستطیلی شکلی هستند که می توان گفت بهترین کیفیت را در برخی از مدل های این میکروفون ها شاهد هستیم.

در زیر می توانید عکس هرکدام از این میکروفون ها را مشاهده نمایید.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟

کیفیت صدا در دوربین های مداربسته تا چه حد است؟

شما چه از میکروفون های خارجی و چه میکروفون خود دوربین استفاده نمایید، کیفیت صدای این دوربین ها به کیفیت میکروفون شما بستگی دارد. ممکن است یک میکروفون خارجی کیفیت صدای خیلی خوب یا بد داشته باشد. در میکروفون های داخلی بررسی های تیم هایک لوک نشان می دهد که برند های معروف بازار دوربین مداربسته که کیفیت خوبی دارند، از میکروفون های بسیار خوبی نیز برخوردار هستند.

دوربین مدار بسته میکروفون دار تا چه فاصله‌ای صدا را ضبط می کند؟

در حال حاضر که شما جواب این سوال را دریافتید که دوربین مدار بسته صدا ضبط می کند یا خیر، امکان دارد این سوال برایتان پیش بیاید که این دوربین ها تا چه فاصله‌ای صدای محیط را ضبط می کنند. اگر فاصله فردی که در حال صحبت کردن می باشد از دوربین مدار بسته زیاد باشد به طوری که حتی یک فرد معمولی هم به سختی بتواند صدای طرف مقابلش را بشنود، پس به طور حتم دوربین هم نمی تواند صدای آن فردی که از راه دور صحبت می کند را ضبط کند.

به طور کل آن چیزی که مشخص می باشد، این است که تقریبا بیشتر دوربین های مدار بسته میکروفون دار قادر هستند تا فاصله 6 متری (اگر در داخل محیط سر و صدایی نبوده و کاملا ساکت باشد) صدا را به صورت با کیفیتی ضبط کنند. صحبت کردن هایی هم که با صدای آرام انجام می پذیرد تا فاصله کمتر از 2 متر قابل ضبط می باشد.

آیا ضبط صدا با دوربین مدار بسته به صورت قانونی می باشد؟

بر اساس اصل 25 قانون اساسی هر گونه استراق سمع و نظارتی بر زندگی خصوصی دیگران انجام پذیرد خلاف قانون می باشد و پیگرد قانونی دارد. در نتیجه اگر ضبط صدا با دوربین مدار بسته، حریم خصوصی افراد را تحت تاثیر قرار دهد به این معنا می باشد که جرمی صورت گرفته است.

با این توضیحاتی که داده شد پس آیا استفاده از دوربین مدار بسته میکروفون‌دار جرم می باشد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اگر استفاده از این دوربین ها حریم خصوصی افراد را نقض نکند و به افرادی که در آن محیط زندگی می کنند اطلاع داده شود، مشکلی ندارد و شما می توانید به راحتی از این دوربین ها استفاده استفاده نمایید.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم. با توجه به مدل دوربین های مداربسته یا با توجه به پارت نامبر آنها هنگام خرید میتوانیم متوجه شویم که آیا دوربین مداربسته‌ای که ما خریداری کردیم میکروفون دار است یا خیر؟ برای مثال چگونه بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟ این و صدها سوال دیگر را ما در مقاله های قبلی پوشش داده‌ایم.

میکروفون های داخلی تولید برند های مطرح همچون هایک ویژن و داهوا کیفیت بهتری را دارا هستند. حتما در هنگام خرید به این مورد توجه داشته باشید تا دوربین های میکروفون دار در اختیار شما قرار دهند.

میکروفون های باکسی با توجه به بررسی های ما می توانند کیفیت بهتری داشته باشند .بعد از آن می توتان به گلفی و سوزنی اشاره داشت.