گاهی شرایط غیر قابل اجتناب باعث کاهش کارایی وسایل و امکانات بازدارنده می شود. یکی از این شرایط همان تابش مستقیم نور خورشید به تجهیزاتی مانند دوربین های مدار بسته می باشد. در این شرایط کارایی تجهیزات این چنینی به شدت کاهش می یابد. برای رفع مشکلات پدید آمده در اثر تابش مستقیم نور شرکت های تولید کننده دوربین های نظارتی اقدام به تولید دوربین مداربسته ضد نور نمودند. این امر راهکاری موثر در رفع مشکلات پدید آمده محسوب می شود. در ادامه به معرفی این تجهیزات به شما عزیزان مبادرت خواهیم نمود.

دوربین مداربسته ضد نور

تکنولوژی به کار رفته در دوربین مداربسته ضد نور

 علم همواره با رفع مشکلات در زندگی انسان ها پیشرفت نموده است. در ارتقاء کیفیت تجهیزاتی مانند دوربین های مدار بسته نیز این امر صدق می نماید. وجود شرایط نامناسب محیطی و تلاش برای رفع این شرایط سبب بهبود کارایی اینگونه تجهیزات گردیده است.

تولید دوربین مداربسته ضد نور تلاشی آشکار برای رفع مشکلات از طرف تولیدکنندگان و فعالان در این عرصه پیچیده می باشد. در ساخت این دوربین ها با کاهش اختلاف نور بین دو محیط و پراکنش مساوی آن در تمام سطوح به کار رفته در تصویر به افزایش کیفیت تصاویر به وجود آمده کمک نموده اند. در این دوربین ها از تکنولوژی های نوینی همچون DWDR ،HLC  ، BLC، WDR  استفاده شده است.

دوربین مداربسته ضد نور

کارایی تکنولوژی های جدید همچون WDR در طراحی دوربین مداربسته ضد نور

 یکی از بهترین و موثرترین امکانات به کار رفته در تجهیز دوربین مداربسته ضد نور تکنولوژی جدیدی مانند WDR می باشد. در این تکنولوژی طراحان با کمک دو چیپ CCD به کاهش میزان اختلاف نور در تمام مناطق پر نور و کم نور تصویر تلاش نموده اند تا کیفیت تصاویر را در حد مطلوبی افزایش دهند. علاوه بر فواید فراوان استفاده از این تکنولوژی دارای معایبی نیز می باشد. استفاده از تکنولوژی WDR معمولا باعث ایجاد نویز نامساوی در قسمت های مختلف تصویر بالاخص در قسمت های تیره تر تصویر که معمولا خود دارای نویز بالایی می باشد می شود. یکی دیگر از شرایطی که ممکن است با کاربرد این تکنولوژی ایجاد شود تفاوت در سطح روشنایی بین سطوح با روشنایی متفاوت می باشد.

کاهش کیفیت رنگ ها نیز یکی دیگر از معایب کاربرد WDR در دوربین های مداربسته ضد نور می باشد. یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت در دوربین های مدار بسته توانایی نشان دادن رنگ ها با بالاترین کیفیت می باشد. این امر در تعیین قیمت نهایی دوربین های مدار بسته نقش بسزایی را ایفا می نماید. استفاده از این تکنولوژی در دوربین های مدار بسته در کنار پنجره ها و درهای ورودی که تابش مستقیم نور سبب تیره شدن تصاویر می شود به وضوح تصاویر ضبط شده کمک می نماید.

دوربین مداربسته ضد نور

شناخت کلی از تکنولوژی DWDR

استفاده از این تکنولوژی نیز در شرایط اختلاف سطح نور در دوربین مداربسته ضد نور می باشد. این فناوری نقطه دیجیتال تکنولوژی WDR در دوربین های مدار بسته می باشد. عملکرد در دوربین های حاوی تکنولوژ DWDR به وسیله دو قطعه سخت افزاری به کار رفته در ساختار آن صورت می پذیرد. این امر حتی در تعیین قیمت نهایی دوربین نیز کارایی بالایی ایفا می نماید. پیاده سازی این فناوری از قیمت پایین تری نسبت به تکنولوژی WDR برخوردار می باشد و همین امر باعث کاهش قیمت در دوربین های حاوی تکنولوژی DWDR می شود. از معایب کاربرد اینگونه دوربین ها نیز می توان به کیفیت پایین تصاویر ضبط شده توسط آنها نام برد.

دوربین مداربسته ضد نورمعرفی کلی از تکنولوژِی  BLC در ساختار سیستم های مدار بسته

طراحان و تولید کنندگان دوربین مداربسته ضد نور با ارائه فناوری های نوین سعی در کاهش مشکلات و افزایش سطح کیفی محصولات خود دارند. یکی دیگر از این تکنولوژی ها فناوری BLC می باشد. در ساختار BLC تمرکز بر بهبود کیفیت نور پس زمینه می باشد. در شرایطی که نور فراوانی از پشت سر سوژه بازتابش می شود کیفیت تصویر به شدت کاهش می یابد. البته این امر در زمانی که دوربین در رو به روی تصویر قرار دارد بیشتر تشدید می شود و به طبع تصویر تاریکی را ارائه خواهد داد. در دوربین های حاوی فناوری BLC با استفاده از پردازنده سیگنال دیجیتال بهینه سازی نور در پس زمینه و پیش زمینه صورت می پذیرد. روش کار در این دوربین ها به این شکل است که با تمرکز بر قسمت های کم نور و نادیده گرفتن بخش های پر نورتر وضوح تصاویر بیشتر می شود.

شناسایی تکنولوژی  HLC

فناوری دیگری که در ساختار دوربین مداربسته ضد نور وجود دارد HLC می باشد. از این دوربین ها نیز در شرایطی که اختلاف سطح نور زیادی مشاهده می شود مانند نمونه های BLC و WDR برای افزایش کیفیت تصویر استفاده می شود. در این نمونه از فناوری به کار رفته در دوربین با کاهش نور پس زمینه نسبت به بخش های دیگر و افزایش پوشانندگی نقاط بسیار روشن به ارتقاء کیفیت تصاویر کمک شایانی می نمایند. معمولا از این دوربین ها برای خواندن پلاک اتومبیل ها در شب استفاده می شود. معمولا برای از بین بردن توانایی دوربین ها در وضوح تصاویر از منابع نور نقطه ای استفاده می شود. اما در دوربین های حاوی فناوری HLC در این شرایط نیز دوربین تصاویر واضحی را ثبت و ضبط می نماید.

دوربین مداربسته ضد نور

تفاوت های موجود در فناوری به کار رفته در دوربین ها

یکی از با کیفیت ترین فناوری های به کار رفته در دوربین مداربسته ضد نور WDR می باشد. این فناوری نسبت به BLC در شرایط نوری غیر نرمال تصاویر واضح تری را ثبت و ضبط می نماید. در حالی که استفاده از فناوری BLC در زمان هایی که نور از در یا پنجره به داخل می تابد بسیار کاربردی تر می باشد. در حالی که استفاده از دوربین های حاوی فناوری HLC در شب، در محیط های تاریک و همچنین در شرایط که یک منبع نوری کیفیت تصاویر را کاهش می دهد بیشتر توصیه می شود. هر دوربین مدار بسته ای که به یکی از این فناوری ها تجهیز شده است را در اصطلاح دوربین مداربسته ضد نور می نامند. به طبع وجود فناوری های نوین بر میزان قیمت این محصولات نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دوربین مداربسته ضد نور